Jak pomůže brand audit vašemu podnikání

Slovo audit zní jako synonymum nudy. Pustit se do něj bude určitě únavné, zdlouhavé a výsledkem bude jen teoretizování bez praktického využití, říkáte si. Nemusí to být pravda. Správně udělaný brand audit vám otevře oči a přinese spoustu nápadů. Jak k němu přistoupit správně a proč je lepší nechat si ho udělat od někoho, kdo s vaší značkou netráví čas dvacet čtyři hodin denně, sedm dní v týdnu?

Známe to všichni: Dáváte do podnikání srdce i duši, neúnavně vymýšlíte, jak více prodávat, jak zdokonalit své produkty, služby a zkušenost vašich zákazníků. Ale pořád máte pocit, že tomu něco chybí. Proč chodí tolik lidí z placených kanálů, ale organicky si na vás skoro nevzpomenou? A co si o vás vlastně myslí? Nejen s tím vám audit pomůže.

Co je to ten brand audit?

Je to víc než kontrolní seznam, který někdo zvenčí projde a udělá fajfky tam, kde plníte, a křížky tam, kde strádáte. 

Brand audit je strategický průzkum, který odhaluje skryté potenciály a slabiny. Odkrývá vrstvy vaší značky, zjišťuje, co ji dělá zajímavou, rezonující a přitažlivou. A hlavně hledá nevyužitý potenciál.

Nejprve se snažím vždy objevit příležitosti, které jsou zdarma. Existuje třeba nějaká možnost, jak ukázat svůj brand na partnerských webech se spoustou návštěvníků? Nebo máte nedostatečný welcome e-mail po registraci, který navíc padá do spamu? Nebo snad nemáte titulky v reels na Instagramu? Může to být detail, který změníte za hodinu a přínost bude veliký. Následně zkoumám investice do marketingu. Jsou směřované správně? Přinášejí kreativy, do kterých peníze jdou, nějaký přínos? Netečou někde prachy, jak se říká? A není někde potenciál zainvestovat více?

Proč si nedělat brand audit sám? 

Neradi to uslyšíte, ale věřte mi: Majitel, zaměstnanec, markeťák nebo branďák, to jsou většinou jediní, kdo si myslí, že je značka skvělá, přínosná a že dělá svět lepším.

Víte, co si o vaší značce většinou myslí lidé? Vůbec nic. Nemyslí na ni ani vteřinu denně. Změní se to v určitých chvílích, kterým říkáme Category Entry Points. A právě tam musíte být přítomní, výrazní, viditelní a odlišitelní. 

Příklad? Mám žízeň, jdu do krámu a v ten moment se rozhoduju: dám si vodu, limonádu nebo třeba nealko pivo? Hm, mám chuť na limonádu! V tu chvíli tam musí vyskočit Coca Cola, Fanta, Sprite, Kofola… nebo ta značka, kterou zrovna vy nabízíte, pokud je tohle situace, kdy si vás může daný zákazník koupit.. 

Jste v tom krámě dostatečně na očích? Najde vás? Rozpozná vás od konkurence? Ukázali jste tomu člověku v posledním týdnu dost reklam a motivovali ho k tomu, že si koupí zrovna vás? Prodáváte svůj produkt za správnou cenu? Těch situací jsou stovky, otázek, na které se ptát také stovky a právě tohle všechno posuzuje brand audit.    

Pokud pracujete ve firmě každý den, nikdy neuvidíte svou značku pohledem tohoto běžného člověka. Externí konzultant vám s tím ale pomůže. Ví, jak se na značku dívat a kde hledat slabiny, ale zároveň na ni každý den nemyslí, takže nepodléhá kognitivnímu zkreslení a má střízlivý pohled. 

Otázka v podtitulku této sekce je položena špatně. Lepší by bylo ptát se: Proč si ho nedělat pouze sám? Vy samozřejmě analyzujete svou značku každý den. A jistě si říkáte, že to nikdo nevidí lépe než vy. Pravda je však taková že čerstvý pohled odborníka je k nezaplacení a namáčkne do vašeho každodenního čajíčku trochu toho citronu.